FAQ

Lær mer om innholdsmarkedsføring, historiefortelling og hvordan lage en god kundecase.

Hva er content marketing?

Content marketing er den engelske betegnelsen på innholdsmarkedsføring. Dette er en kommunikasjonsform som bygger tillit, synlighet og merkevareposisjon gjennom nyttig og engasjerende innhold og historiefortelling.

Selv om formålet er det samme som direkte og salgsorientert reklame, er form og innretning på denne typen markedsføring annerledes. Innholdsmarkedsføring handler mer om å skape nytteverdi og slik etablere en dypere relasjon til målgruppen. Dette kan gjøres gjennom en rekke formater og kanaler, som artikler og kundehistorier (annonsørinnhold), podcast, guider og andre innholdstyper der du informerer, inspirerer og skaper interesse for din bedrift og tjenester eller produkter.

Se også: Hvordan jobbe mer effektivt med innholdsmarkedsføring? Hva er en innholdsstrategi?

Hva er annonsørinnhold?

Annonsørinnhold er betalt, redaksjonelt utformet innhold som publiseres i riksmedia, lokalaviser eller fagpresse. Det kan være en svært effektiv kanal for både merkevarebygging og målrettet synlighet, fordi det kombinerer journalistisk form med kommersiell distribusjon til relevante målgrupper.

Annonsørinnhold kan brukes til å formidle gode historier om et selskap, produkter eller kundehistorier, eller aktualisere budskap du ønsker ut i offentligheten. Ofte er det mer kostnadseffektivt enn mange tror.


Se også: Hva er fortjente medier? Hva er native-annonsering?

Hva er forskjellen på annonsørinnhold og redaksjonelt innhold?

Annonsørinnhold er betalt innhold med en kommersiell avsender, mens redaksjonelt innhold er produsert uavhengig av kommersielle interesser, ofte av en avis eller annen medieorganisasjon som følger journalistiske prinsipper.

Annonsørinnhold skal være tydelig merket som reklame eller betalt innhold, selv om det ofte bruker journalistisk form og virkemidler. Redaksjonelt innhold skal være fritt for påvirkning fra annonsører, og har som hovedmål å informere, underholde eller opplyse på bakgrunn av redaksjonens egne vurderinger. Denne forskjellen er viktig for å ivareta åpenhet, troverdighet og tillit mellom mediet og publikum.

Mens pressemeldinger og medieinnsalg har som mål å skaffe redaksjonell omtale (ofte omtalt som «fortjente medier»), kan betalt annonsørinnhold sikre deg både synlighet og full kontroll på historien du ønsker å fortelle. Men du må altså betale for det.


Se også: Hva er annonsørinnhold? Hva er fortjente medier? Hva er native-annonsering?

Hva er fortjente medier?

«Fortjente medier» er et begrep som gjerne benyttes for å skille redaksjonell omtale fra betalt omtale. Det er en utbredt oppfatning at det gir høyere troverdighet å oppnå fortjent medieomtale i for eksempel en avis, sammenliknet med betalt annonsørinnhold, rett og slett fordi omtalen er uavhengig av dine egne kommersielle interesserer.

Fortjent medieomtale kan være både positiv og negativ. En gladsak i avisen om gode resultater, omsetningsrekorder, store avtaler, eller omtale av en lansering kan ha høy PR-verdi. Men også når det oppstår en krise i selskapet og pressen dekker den, er det «fortjent medieomtale», samme hvor ufortjent det føles.

En litt annen måte å se på begrepet på, er å ta tak i «uavhengig»-begrepet. I praksis vil den redaksjonelle friheten gjøre at du aldri vil ha full kontroll på hva som skrives om virksomheten din, positivt eller negativt. Velger du derimot å lage artikler og fortellinger selv og kjøper plass til distribusjonen i samme avis, altså såkalt annonsørinnhold, vil du selv ha styringen på det som skrives.

En kommunikasjonsrådgiver vil kunne gi gode råd om hva som er hensiktsmessig for din bedrift, avhengig av hva slags omtale som ønskes eller hvilke mål som skal nås. Noen ganger vil svaret derfor også være «ja takk, begge deler», fordi de ulike omtaleformene kan styrke og supplere hverandre, for eksempel i forbindelse med en lansering eller spennende nyhet om din virksomhet.


Se også: Hva er forskjellen på annonsørinnhold og redaksjonelt innhold? Hva er annonsørinnhold?

Hvordan jobbe mer effektivt med innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring handler om å bygge synlighet, tillit og preferanse gjennom godt, relevant og målrettet innhold, og gir ofte langt bedre effekt per krone enn tradisjonell annonsering.

Ved å investere i godt innhold, historiefortelling og utvikle gode suksesscaser vil man ha et sett av kjernefortellinger som kan formateres og distribueres i mange kanaler og for ulike målgrupper, fra artikler og kundefortellinger til ulike type fagtekster, guider og innhold som er perfekt for sosiale medier og nyhetsbrev. Denne typen innhold har også den positive effekten at det kan bidra til økt digital synlighet i søkemotorer (SEO).

Se også: Hva er en innholdsstrategi? Hva kjennetegner en god kundecase?

Hvorfor er det lurt for en bedrift å satse på storytelling?

Gode historier engasjerer, bygger identitet og gjør budskapet lettere å huske. Derfor er storytelling et uvurderlig format når du skal bygge merkevare, synliggjøre dine beste kundehistorier, jobbe aktivt med rekruttering og employer branding, og for å vise hvordan din virksomhet jobber med for eksempel samfunnsansvar, bærekraft og andre verdifremmende aspekter.

Storytelling er en teknikk for formidling som kan brukes i mange sammenhenger og i mange kanaler, som artikler, nettsider, presentasjoner, kampanjer og sosiale medier. Og det fungerer like godt internt som eksternt, så legg gjerne intranett til kanallisten.

God historiefortelling handler ikke om å pynte på virkeligheten, men å gjøre den tydelig, levende og synlig.

Se også: Hva kjennetegner en god kundecase?

Hva kjennetegner en god kundecase?

En kundecase er en presentasjon av hvordan et produkt, en tjeneste eller en løsning har hjulpet en konkret kunde med å løse et problem eller nå et mål. Den fungerer både som dokumentasjon og som historiefortelling, der man bruker reelle eksempler for å bygge troverdighet og synliggjøre ekspertise og kompetanse..

En god kundecase har gjerne en tydelig struktur: Situasjonen før, utfordringen, løsningen og resultatet. Egentlig er de fleste kundecaser en slags heltefortelling: Kunden har et problem, du/dere har løst problemet. Men selve kjernen i en slik fortelling er hvordan problemet ble løst, for dette viser hva dere gjør og synliggjør det dere er gode på.

Kundecaser er godt og anvendelig innhold som kan formateres for mange kanaler og formål: På nettsider, i presentasjoner, i sosiale medier eller som del av innholdsmarkedsføring eller i salgsarbeid. De fungerer best når de er ærlige, konkrete og relevante for målgruppen.


Se også: Hvordan jobbe mer effektivt med innholdsmarkedsføring? Hvorfor er det lurt å satse på storytelling?

Hva er en innholdsstrategi?

Mange virksomheter har solide forretningsplaner, men mangler en konkret strategi for hvordan de skal kommunisere utad.

En god innholdsstrategi sikrer at man jobber effektivt med innhold, både kostnadsmessig og på en måte som underbygger og støtter målene som fremkommer i den overordnede forretningsstrategien eller markedstilnærmingen. Det handler om å være målrettet og relevant, og bruke ressursene på det som faktisk bygger relasjoner og merkevarer, og som bidrar til økt salg. Viktige prosesser i arbeidet med innholdsstrategi er innsikt i og kartlegging av målgrupper, budskapsutvikling, kanalvalg og konkret innholdsplanlegging, samt en strategi for betalte aktiviteter.

En kommunikasjonsstrategi eller innholdsstrategi er samtidig nettopp en strategi, så mer operative kommunikasjonsplaner eller innholdsplaner springer gjerne ut av dette strategiske arbeidet.


Se også: Hva er content marketing? Hvorfor er det lurt å satse på storytelling?

Hva er native-annonsering?

Native-annonsering er betalt innhold som er utformet for å gli naturlig inn i den redaksjonelle konteksten der det publiseres. Mens noen annonseflater for annonsørinnhold kan lede brukeren til en landingsside på din egen nettside, vil andre native-annonser peke til en landingsside som ligger innenfor avisens egne nettsider.

Native følger samme form, tone og visuelle uttrykk som resten av innholdet på plattformen, men er tydelig merket som annonse eller kommersielt innhold.

Fordelen med native-annonsering er at det oppleves mindre forstyrrende og mer relevant for målgruppen, samtidig som det gir rom for å fortelle gode historier eller dele informasjon på en måte som engasjerer. God native-annonsering kombinerer kommersielle mål med et innhold som har reell verdi for leseren, lytteren eller seeren.


Se også: Hva er forskjellen på annonsørinnhold og redaksjonelt innhold? Hva er annonsørinnhold?

 Ta kontakt