FAQ

Lær mer om PR, hvordan håndtere media, medietrening, krisekommunikasjon og hva som kjennetegner en god pressemelding.

Hva kjennetegner god pressehåndtering?

God pressehåndtering handler om forberedelse, tydelige budskap og trygghet i møte med journalister. Ofte forbinder man begrepet pressehåndtering med noe negativt som knytter seg til kriser eller vanskelige saker, men husk at pressehåndtering også kan være positivt og proaktivt. I kommunikasjonsbransjen jobber det mange tidligere journalister som har en spesielt verdifull kompetanse og innsikt når det gjelder pressehåndtering, fordi man selv har sittet i den andre rollen.

Å få bistand til å håndtere mediehenvendelser, skrive pressemeldinger og utvikle en bevisst holdning til hvordan man forholder seg til pressen i gode og dårlige dager kan være en avgjørende investering for mange virksomheter. Hva skal vi si, når skal vi si det – og til hvem? Når en krise først oppstår, vil strategisk og taktisk rådgiving og operativ gjennomføringskraft fra en erfaren kommunikasjonsrådgiver være uvurderlig i det som ofte blir en hektisk og krevende situasjon både for ledelsen og hele selskapet.

Se også: Hva kjennetegner en god pressemelding? Hva er krisekommunikasjon, og når trenger man det?

Hva kjennetegner en god pressemelding?

En pressemelding er ikke bare en tekst, det er en kanal. Men den fungerer bare hvis innholdet er relevant, tydelig og godt vinklet.

Pressemeldinger må ha nyhetsverdi, klart budskap og et språk som er tilpasset hvordan journalister skriver artikler. Det handler om å forstå hvordan journalister jobber, og hvordan man bør følge opp for å øke sjansen for gjennomslag hos medienes portvoktere, og dermed også få omtalen man ønsker seg.

Ofte er det nødvendig med målrettede henvendelser – gjerne kalt innsalg – til spesifikke journalister for å øke sjansen for gjennomslag, og ønsket oppslag. Da kreves oversikt over og innsikt i de ulike medienes egenart og målgrupper, og hvilke reportere i hvilke medier som dekker hvilke temaer.

Se også: Hva kjennetegner god pressehåndtering?

Hva kjennetegner en god PR-strategi?

PR er mer enn pressemeldinger. Det handler om å bygge troverdighet over tid, skape den synligheten som betyr noe for målgrupper og andre relevante interessenter, samt å utvikle relasjoner med målgrupper og medier på en planmessig måte.

En helhetlig PR-strategi henger sammen med dine forretningsmål og øvrige kommunikasjonstiltak. En god PR-strategi inkluderer gjerne, i tillegg til endringsmålene, en planmessig gjennomgang av kanalvalg, budskapsutvikling, medielister, kontaktstrategier og ulike tiltak for å skape fortjent oppmerksomhet.

Overordnet PR handler om å bygge posisjon strategisk over tid. Gjør bedriften din et godt arbeid her, skaper dere et solid fundament for mer spontane og kreative stunts og prosjekter.

Se også: Hva kjennetegner en god pressemelding? Hva kjennetegner god pressehåndtering?

Hva er krisekommunikasjon, og når trenger man det?

En krise kan være så mangt: Det kan være en uønsket hendelse, en ulykke, eller en eller annen type krevende situasjon, for eksempel et produkt som må trekkes tilbake, en alvorlig systemsvikt eller lei personalsak. En alvorlig hendelse har uansett potensial til å skade omdømme, tillit eller drift. Det kan være alt fra ulykker og datainnbrudd til negative medieoppslag.Uansett hva slags krise det er snakk om, har krisekommunikasjon gjerne to utgangspunkt:

1) Bedriften har jobbet med kriseplaner i «fredstid», og har skapt et rammeverk som kommunikasjonen tar utgangspunkt i. Disse inneholder gjerne ulike scenarier, og en strukturert gjennomgang av hvordan kommunikasjon og informasjon skal håndteres, og av hvem.

2) Bedriften har ikke forberedt seg på krise, og panikken brer seg. Da øker også faren for at det kan oppstå en kommunikasjonskrise i tillegg til den egentlige krisen. Det er mildt sagt uheldig, og kan få store konsekvenser for omdømmet.

Når krisen først oppstår, vil selv erfarne ledere kunne få utfordringer med å tenke klart, strategisk og taktisk. Det hjelper å ha jobbet med en plan for krisekommunikasjon i forkant, men under en nylig oppstått krise vil ofte ledere bli oppslukt av de mer operative og interne aspektene ved krisen. Da er det ekstra viktig å hente inn ekstern bistand fra en erfaren kommunikasjonsrådgiver som kan bidra med det nødvendige blikket utenfra.

God krisekommunikasjon sikrer at ansatte, kunder, medier og andre interessenter får rask, korrekt og relevant informasjon. Den handler altså om å være forberedt med planer og prosesser på forhånd, og om å kunne reagere effektivt når krisen oppstår. Målet er å beskytte mennesker, verdier og omdømme.

Se også: Hva kjennetegner god pressehåndtering? Hvorfor er medietrening nyttig?

Hvorfor er medietrening nyttig?

Synes du det er skummelt å snakke med journalister? Blir du usikker foran kamera eller mikrofon? Eller vil du bare bli enda bedre til å få frem budskapet ditt i pressen?

Praktisk, målrettet medietrening gjør deg tryggere, tydeligere og mer effektiv ikke bare i møte med mediene, men også når du presenterer eller fremfører noe uansett sammenheng.

I medietrening kan man øve generelt på intervjusituasjoner og jobbe med kroppsspråk og språklig presisjon. Men man kan også jobbe konkret mot en spesifikk mediehendelse, debatt eller et arrangement.gjennom å forberede og utvikle, og deretter trene på, talepunkter. Da handler det ofte om trene på retorikk og bli så trygg på temaet eller saken at man er bedre forberedt på håndtere og å svare ut ikke-forberedte spørsmål og spontane innlegg fra journalister eller andre debattanter. Hvis du plutselig blir invitert til Dagsnytt 18 kan du få dårlig tid til å forberede deg, men da er det bare å hive seg rundt og få medietreneren til å komme løpende.

Medietreningen tilpasses deg, din rolle og de situasjonene du faktisk står i.

Se også: Hva kjennetegner god pressehåndtering? Hva er krisekommunikasjon, og når trenger man det?

Ta kontakt

Sven Ove Bakke

Rådgiver og daglig leder

Epost: sob@whatsthestory.no

Telefon: +47 918 28 980